۳۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با استفاده پزشکان از روش پلاسمادرمانی در مشهد تحت درمان قرار گرفته‌اند.

پلاسما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی این دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: "پلاسما" یکی از فرآورده‌های خونی است که پس‌از جداسازی گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت از خون به دست می‌آید. پلاسماتراپی نیز روشی درمانی برای مداوای مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ است.

دکتر محسن صدیق‌شمسی افزود: در پلاسما آنتی‌بادی‌ها و فاکتورهای انعقادی و پروتئین‌های مهم بدن وجود دارد که آنتی بادی‌های علیه ویروس کرونا از آن جمله است و سیستم ایمنی فرد بهبودیافته مبادرت به تولید آن می‌کند.

وی ادامه داد: در پلاسماتراپی باید اهداکننده و گیرنده پلاسما مبتلا به ویروس کووید ۱۹ شده باشند و در بدن اهداکننده به اندازه کافی آنتی بادی تولید شده باشد.

پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان باید دستکم دو هفته از بهبودی کامل فرد مبتلا به کرونا بگذرد و سطح آنتی بادی‌ها در بدن وی به سطح مطلوب برسد.

وی افزود: بررسی‌ها در استفاده از روش پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد بیماران با این روش بهبود کامل یافته و از آی. سی. یو خارج شده‌اند.  

دکتر صدیق‌شمسی گفت: سازمان انتقال خون خراسان رضوی فراخوانی مبنی بر دریافت پلاسمای خون از بهبودیافتگان این بیماری را منتشر کرده است.  

این پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هدف این اقدام جمع‌آوری پلاسما، انجماد و ذخیره‌سازی آن است تا در دوران شیوع بیماری کرونا از این فرآورده‌ها برای درمان بیماران استفاده شود.

"پلاسمادرمانی" به عنوان یکی از روش‌های پیشنهادی و بکارگرفته‌شده برای درمان بیماران مبتلا به کرونا هم‌اینک با کمک سازمان انتقال خون در شش استان کشور از جمله تهران، مشهد و کرمانشاه انجام می‌شود.  

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۱۸۴ هزار و ۹۵۵ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان هشت هزار و ۷۳۰ را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۱۴۶ هزار و ۷۴۸ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان هفت میلیون و ۷۵۸ هزار و ۲۰۷ نفر را بیمار کرده و جان ۴۲۸ هزار و ۶۳۳ نفر را در ۲۱۲ کشور گرفته است. سه میلیون و ۹۷۵ هزار و ۵۷۷ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان تاکنون درمان شده‌اند.

کد خبر 521198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha